Mekong Delta & Da Lat - Reisverslag uit Ðà Lạt, Vietnam van Jos en Vanessa - WaarBenJij.nu Mekong Delta & Da Lat - Reisverslag uit Ðà Lạt, Vietnam van Jos en Vanessa - WaarBenJij.nu

Mekong Delta & Da Lat

Door: Jos en Vanessa

Blijf op de hoogte en volg Jos en Vanessa

03 Februari 2011 | Vietnam, Ðà Lạt

Hallo lieve mensen!!!
Hier weer even een verslagje van onze laatste avonturen en onze plannen voor de komende dagen...

01/02/2011 - Van HCMC naar Mekong Delta:
Vanochtend vroeg vertrokken en na een licht - maar heerlijk - ontbijtje, begonnen aan ons avontuur: op eigen houtje - i.p.v. met een georganiseerde bustour - naar Vinh Long, een grote plaats in de Mekong Delta.
Met onze backpacks op onze rug, stappen we flink door in de vroege ochtend (7:00) - op weg naar het busstation Ben Tanh. We hebben gekozen om te gaan reizen, zoals de locals hier doen. Het verloopt voorspoedig en pakken al gauw de juiste bus richting busstation Mien Tay - dat zo'n 10km buiten het centrum ligt - van waaruit de 'public busses' vertrekken in allerlei richtingen van de Mekong Delta. Alhier wordt gelijk geprobeerd ons - toeristen - in een mini-bus te krijgen. Niks daarvan, denken we. En we keren ons om, vervolgens regelen we onze tickets naar Vinh Long aan het loket en worden naar de juiste bus verwezen. Het is even wachten, want het werkt hier zo dat de bus pas vertrekt zodra deze vol zit. Gelukkig duurt dit niet veel langer dan een ruim half uur... Zo'n 3 uur duurt de rit en tegen de tijd dat we er vermoedelijk bijna zijn - kijken we driftig om ons heen op de reclameborden ed. of we onze locatie kunnen vaststellen. Dit valt nog niet mee! We ' vragen' het aan een Vietnamese dame naast ons. Uit de respons maken we op dat we er bijna zijn. Ohja, hadden we al gezegd dat onze mond open viel van verbazing bij het constateren dat de Vietnamezen niet of nauwelijks Engels kunnen!!! ...Wij dachten dat spreken de meesten wel. Niet dus. :( Flink wennen en omschakelen, nu we ons nauwelijks verstaanbaar kunnen maken en het er op lijkt dat de Vietnamezen een heel andere instelling hebben dan de bevolking in de landen als Thailand, Laos en Cambodia. Jos heeft de indruk en krijgt vaak het gevoel dat de Vietnamezen in de meeste gevallen niet alleen slecht of nauwelijks Engels spreken en verstaan, maar daarbij ook over het algemeen weinig tot geen interesse hebben cq. moeite doen, om je te begrijpen en van dienst te willen zijn. Maar goed,...we zijn nog maar pas in Vietnam en onze gevoelens en meningen laten we nog de vrije loop en in het voordeel van de Vietnamezen - wie weet zitten we er helemaal naast. We zullen zien tegen de tijd dat we onze reis moeten gaan afronden...

In Vinh Long aangekomen, proberen we ons te oriënteren en zo onze route te bepalen naar het hotel dat om de hoek zou moeten liggen. We komen er niet echt uit en beginnen met lopen. Na een poosje komen we er achter dat we ons in District 8 bevinden, terwijl we in de veronderstelling waren in District 1 (centrum) te zijn 'gedropt'. Moe en verhit, stappen we door en na een uurtje lukt het ons te navigeren in de goede richting - nadat we onze plaats op de kaart hebben kunnen ontdekken. Nog even doorstappen en na een half uurtje komen we aan bij het hotel... :)
Weinig tot geen toeristen te bekennen. Wel is het ontzettend druk en bedrijvig. Zodra we onze backpacks hebben gestald in het hotel en zijn ingecheckt, verkennen we Vinh Long. Het is een drukte van jewelste langs de 'riverfront' en er wordt flink gehandeld in vers fruit. Zoveel verschillende soorten - en vers! - fruit hebben we nog nooit bij elkaar gezien! Wow!!! :) :) :)
We willen maar 1 dag blijven in Vinh Long en vervolgens naar Dalat. Aangezien de tijd nu toch wat begint te dringen, willen we er even wat vaart in gooien om straks weer in een lagere versnelling, ontspannen richting het einde van ons avontuur door Zuid-Oost Azië te reizen...
Toch blijven we een dagje langer, want de boottrip die we willen maken zit er vandaag niet meer in. Het is al laat en besluiten om de volgende ochtend vroeg de trip te maken en daarna richting Dalat te vertrekken...

02/02/2011 - Van Mekong Delta naar Dalat:
Vanochtend vroeg opgestaan, ontbeten, uitgecheckt, backpacks weer op onze rug en naar de 'riverfront' gelopen voor onze boottrip.
We zaten gespannen te wachten, want hebben gemerkt tijdens het reizen dat je het maar nooit weet wat je krijgt voor je geld. En zeker nu we al zo ontzettend veel - vinden wij - gezien hebben de afgelopen twee maanden, lijkt het zo te zijn dat het steeds moeilijker wordt om ons te verwonderen. We blijven optimistisch en hopen op nog onverwachte schoonheid en indrukken, waarvan we achteraf zullen zeggen... "Dat hadden we niet willen missen!" :)
De boottrip vandaag bevalt ons wel. De slowboat-trip van 2 dagen over de Mekong in Laos was indrukwekkender in zijn geheel, maar afgeschilderd tegen de 'total rip-off'-ervaring in Siem Reap met de Floating Village ;) ... was dit best de moeite waard! We zagen de Floating Market van Cai Be en legden aan om verschillende ambachten gedemonstreerd te zien: het maken van 'pop-rice' (een soort popcorn), crackers, kokosnoot-snoepjes en 'springroll'bladeren... Ook hadden we de eer om een slok slangenwijn (ja, 'snake-wine') te proeven... Sterk spul! Zou het eerder een likeur noemen. In elk geval een aparte ervaring!
Tegen het middaguur hebben we een stukje over een eilandje in de Mekong Delta gefietst en vervolgens door de smalle kanaaltjes gevaren in een 'traditional canoe' - Vietnamese vrouw staat op achterkant van kano en peddelt. We kregen de oh-zo-typische Vietnamese piramide-achtige hoed op - welke ons trouwens prima tegen de felle zon beschermde! :) Daarna lunch: 'elephant fish', zelf springrolls (loempia's) rollen... en smullen maar! :) Vervolgens weer rustig terug richting het haventje, alwaar de trip eindigde.
'Hop! Let's go!' Er is verder niet veel te beleven en zetten daarom direct voet richting het busstation om naar Dalat te vertrekken...
Met handen en voeten, een jonge hippe Vietnamees die een handje vol Engels kan en een sterke wil om vandaag nog in Dalat aan te komen - dompelen we onszelf opnieuw in het avontuur van het onafhankelijk reizen...
In het propvolle busje dat ons naar het busstation verderop brengt - worden we aangestaard alsof we 'aliens' zijn... Eén mevrouw kijkt ons non-stop aan op een manier dat je na een poosje denkt: "Ja, hallo... Dat doe je toch niet..." Dat zouden wij toch nooit doen, zolang iemand aanstaren?? - overdenken we bij onszelf... Even later ondergaat Jos hetzelfde tafereel als Vanessa tijdens het begin van onze reis in de trein van Ayuthaya naar Phitsanulok. Een verwonderde, verbaasde, nieuwsgierige man begint aan Jos' arm te plukken en over zijn huid, haren te aaien... Haha! :) Heel apart... De man naast hem heeft een soort van palm-paas-tak met gele bloemetjes vast. Het is namelijk 'Tet' morgen: Chinees Nieuwjaar. Wat ook door de Vietnamezen wordt beschouwd als Nieuwjaar en dan ook door het hele land uitbundig wordt gevierd. De families verzamelen zich en familieleden komen van verre om met Tet samen te zijn, te eten en te drinken, elkaar 'good luck' te wensen en allemaal tegelijkertijd hun verjaardag te vieren: iedereen wordt met Nieuwjaar namelijk tegelijkertijd één jaar ouder! :)
Met het propvolle 'local' busje komen we aan bij een busstation buiten het stadje en regelen een bustrip naar HCMC. Vanuit HCMC regelen we vervolgens een nachtbus naar Dalat, vertrekken rond 19.00 uur en komen rond 01.30 uur aan in het frisse - stuk koelere - Dalat. We hebben niks gereserveerd, dus op de bonnefooi hopen we maar een slaapplek te krijgen. De service van de busmaatschappij die ons naar Dalat heeft gebracht is top. Vanaf het busstation buiten Dalat worden we keurig naar ons gewenste adres gebracht. We gaan ervoor en bij het door ons gekozen 'Dreams Hotel' treffen we in de roos: "Yes, yes... Happy Newyear!...We have room..." :) :)

03/02/2011 - Dalat & EasyRiders(?):
Vandaag Dalat verkend... 'by motorbike'! :) Onder het motto: we laten ons niet kennen, weer een scooter gehuurd en rustig aan Dalat verkend. Vanessa had extra dikke schoenen aangetrokken! En Jos net een sterke bak koffie achterover geslagen. :) We hebben de hot-spots gezien en vervolgens hadden we een afspraak met de EasyRiders voor een trip door de hooglanden: Central Highlands.
Nadat we een afspraak hadden gemaakt voor één dag - we willen 3 dagen maar proberen het eerst uit en als het bevalt, plakken we er nog twee dagen achteraan is ons plan - hebben we nog even heerlijk ontspannen in de sauna en jacuzzi van ons hotel... ;) Jaja... Luxe hè! :) Wat een service! (mag ook wel een keertje... onszelf zo verwennen vonden we!)

Morgen is het dan zover.
We vertrekken om 08.30 uur met twee EasyRiders de hooglanden in. We gaan naar watervallen, minority-villages, etc. Hebben er ontzettend veel zin in! :)

Zodra de tocht er op zit, horen jullie weer van ons... Tot dan!!! :) :) :)

Liefs,
Jos & Vanessa

• 03 Februari 2011 - 14:59

Mam:

hallo lieve aliens, wat een verhaal. En wat een gesjouw met de rugzakken. Tof he, met de scooters de stad verkennen. En dan relaxen in het droomhotel. Het is een geweldige reis met zoveel verschillende indrukken. Geniet maar van dat alles, knuffel en
    liefs uit Arnhem , mam en Paul

• 03 Februari 2011 - 15:03

Pa:

En wij hier maar denken dat het gehele Zuid-Oost Azië een pot nat is, niet dus als we jullie verhalen moeten geloven.
    Wel handig trouwens dat je bij het chinese nieuwjaar (en dus ook in Vietnam) allemaal tegelijkertijd 1 jaartje ouder worden. Ze doen waarschijnlijk dan ook niet aan kadootjes ed kunnen we hier in Nederland ook invoeren. Met mij dan als enige uitzondering want ik ben gek op kadootjes.
    Ben benieuwd naar jullie volgende avonturen met de Easyriders.
    groetjes

Pa

• 03 Februari 2011 - 16:15

Kim (Kei):

Hallo Jos en Vanessa,
    Wat een geweldig verhaal weer! Tof hoor dat jullie een stuk 'zonder organisatie' hebben geprobeerd, dapper!! En ja inderdaad, een keertje even verwend worden is dan ook heerlijk ;)
    Veel plezier op jullie motortocht!
    Groetjes Kim

• 03 Februari 2011 - 17:03

Janneke (Schuren):

Volgens mij al de vierde keer dat ik vandaag op internet zit, haha :) Het thuisfront had gevraagd of ik vandaag even wilde laten weten hoe de reis was verlopen, maar de hele dag waren ze niet bereikbaar. Nu net eindelijk Lise kunnen spreken.

Ik heb echt niks gedaan vandaag, even wennen aan de honderden indrukken en dadelijk op tijd gaan slapen. Morgen ben ik van plan andere bezienswaardigheden in Delhi te gaan bekijken. Het zou leuk zijn als ik iemand vind om samen mee te gaan, maar voor vandaag heb ik het niet gemist, had wel zin om mijn eigen gang te gaan.

Ik hoop dat de vietnamezen aardiger voor jullie worden. Het is echt een verschil met de andere landen en ook het opdringerige kan vaak veel erger zijn. Vooral ook opletten dat je niet te veel betaalt, ga altijd 5 keer zo laag zitten als er een prijs afgesproken moet worden!
    En verder genieten van het mooie land, wat dat is hetabsoluut zeker wel!!

Zo, tijd om even iets van eten te gaan vinden, al is het een zak chips o.i.d.
    Het is inmiddels 22.30 uur hier. Volgens mij zit er nu nog maar 1,5 uur verschil tussen ons :)

Veel plezier maar weer!!

Kus, Janneke

• 04 Februari 2011 - 14:39

Sander En Yvette:

J&V,

Na verloop van tijd begint de reismoeheid parten te spelen. Herkenbaar. Desalniettemin, de easy riders waren voor ons een hoogtepunt van onze reis. Ben heel erg benieuwd hoe jullie het gaan ervaren. Heel veel plezier en de groeten aan mister Long, Crazy Rider, Phuc en Slowie ;-) (onze "chauffeurs")
    S&Y

• 05 Februari 2011 - 10:37

Mama < Limburg>:

Hallo IHr LIeben! (aliens) Was fuer ein Erlebniss mit den vietnamesen. Hoffe, das sich das aendert und sie etwas netter zu Euch sind. Naja, Ihr habt auf jeden Fall ,Silvester dort mit erlebt, auch wieder ein besonderes Erlebniss. Auf TV hatte ich kurz etwas davon gehoert und an Euch gedacht. Weiterhin viel Spass und bis demnaechst XXX Mama

• 06 Februari 2011 - 19:19

Henk En Marij:

Hallo Jos en Vanessa,
    Zoals ik in snel tempo heb gelezen komen jullie beiden een jaartje ouder terug van vakantie,dit kan niet iedereen vertellen.
    Het is hier nu zondagavond en als ik het goed begrijp zit jullie droomtocht erop ,wat geweldig op een Easy Rider naar de watervallen. We laten ons verrassen of het ook echt geweldig is geweest maar ik heb er alle vertrouwen in dat dit zeker is gelukt.We zijn zelf ooit in Croatie naar de watervallen geweest,echt super.
    In elk geval nog veel plezier en tot gauw. groetjes Marij en Henk