Siem Reap & the Temples of Angkor - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Jos en Vanessa - WaarBenJij.nu Siem Reap & the Temples of Angkor - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Jos en Vanessa - WaarBenJij.nu

Siem Reap & the Temples of Angkor

Door: Jos en Vanessa

Blijf op de hoogte en volg Jos en Vanessa

26 Januari 2011 | Cambodja, Preah Seihanouk

15-01-2011
We zijn 15 januari vertrokken van Sen Monorom naar Siem Reap. Het is weer een lange busreis, waar we onze ogen vaak niet geloven van wat we onderweg allemaal zien. Ja, er past een tweepersoonsbed achterop een brommer. Wij hebben het gezien! En wat een mooie natuur... Zeker de moeite waard om in de toekomst nog eens terug te komen :)
In de avond komen we rond 19.00 uur aan in Siem Reap. Bij het uitstappen uit de bus krijgen we amper de kans om onze spullen bij elkaar te rapen, we worden belaagd door de tuk-tuk drivers. We willen graag naar het Guesthouse dat ons eerder door andere reizigers is aangeraden. De tuk-tuk drivers zeggen echter allemaal dat het Guest House niet meer bestaat??? Beetje vreemd aangezien we de mensen nog niet zo lang geleden gesproken hebben... We houden het nog even vol. Er is echter niemand die ons naar het Guest House kan brengen. In de tussentijd blijven ze met zijn 10en tegen ons praten over allerlei andere Guest Houses. We besluiten om even een stukje verder te lopen, want we worden er GEK van... Toch blijft ons iemand achterna lopen die ons uiteindelijk voor een redelijke prijs naar onze tweede optie wil brengen. Als we echter in de tuk-tuk zitten probeert hij ons over te halen om naar een ander Guest House te gaan. Jos begint zich al aardig te irriteren... :( Vanessa is vooral bezig om de kinderen uit haar tas te houden die maar blijven roepen “Yam-yam!” en met hun handen al in haar tas zitten. Pfff,... we pakken onze spullen en stappen uit de tuk-tuk. Als we een stukje verder lopen is er een driver die op het eerste gezicht aardiger en vooral rustiger lijkt. Hij wil ons wel naar het gevraagde guest house brengen. Onderweg vraagt hij ook een paar keer of we niet naar een ander guest house willen... NEE we willen naar dat guest house. Als we er aan komen loopt hij achter Jos aan naar binnen. Als Jos geholpen wordt praat de tuk-tuk driver er gewoon doorheen. Tegen de werknemer van het guest house. De toch al aanwezige snelkookpan in Jos’ hoofd begint nu een hoogtepunt te bereiken... En Jos heeft het idee dat er iets niet klopt. We de dupe zijn van een zgn. ‘scam’. En ja hoor. Ze hebben opeens geen kamer voor ons... Als Jos zegt dat het een beetje gek is hoe het gaat is er opeens weer een kamer (maar veel duurder) RAAR!. We zijn het zat... Jos zijn kookpunt is bereikt. Vanessa weet hem nog net te tempen door te zeggen “daar hebben we niets aan...” We lopen weg... Op naar het volgende guest house wat 10 meter verder ligt. Hier krijgen we een mooie, betaalbare kamer!! :) We zijn blij dat we eindelijk kunnen bijkomen van de jungletrekking in Mondulkiri. We rusten uit en brengen onze was weg. Nemen nog even contact op met het thuisfront, omdat de moeder van Jos jarig is en gaan dan slapen...

16-01-2011
De eerste dag huren we een fiets en fietsen wat rond, gaan naar de market en doen verder rustig aan. HEERLIJK, het bevalt ons hier wel. Siem Reap is een mooi en "charming" stadje! :)

17-01-2011
De volgende dag willen we graag naar de beroemde tempels gaan. De tuk-tuk driver vertelt ons dat als je na vier uur het ticket haalt voor de tempels je er die dag nog gratis in kan voor de zonsondergang en dat je het ticket de volgende dag dan kunt gebruiken. Waarom niet... we besluiten dat te doen en dan eerst nog wat anders te ondernemen. De tuk-tuk driver maakt een integere indruk – sponsort ChildSafe, dat geeft al een fijn gevoel – en verteldt ons dat de ‘floating village’ erg leuk is voor touristen... Tijdens ons ontbijt kijken we in de Lonely Planet en er staat niet dat het niet de moeite waard is, eerder dat het leuk is om naartoe te gaan. Dus dat gaan we doen. De rit er naartoe is heerlijk. Wat is het mooi!! Als we aankomen kunnen we een ticket kopen voor de boot. We schrikken ons rot als we de prijs horen. Het is 40 dollar!! Het is ongeveer anderhalf uur. Jeetje... we twijfelen wel. Maar we zijn er nu eenmaal en dan moet het toch echt de moeite waard zijn. (denken we) We strijken ons over het hart en doen het maar gewoon. We gaan enthousiast de boot op! Dat enthousiasme wordt steeds minder. Het is echt een touristische attraktie waar je zakken worden geleegd. We vinden het alles behalve de moeite waard. :( Het was wel leuk, maar echt geen 40 dollar waard! De teleurstelling wordt iedere minuut groter... onderweg krijgen we slangen te zien – hier willen ze een dollar voor en ga zo maar door... Beetje jammer. We kregen op een boot ook nog zielige krokodillen te zien die opgesloten zaten in een klein hok :( Op de terugweg zaten we met lange gezichten te balen! Wat een domper. We besloten onderweg nog om ons eigen plan door te trekken. Erg jammer van het geld... maar het was te laat om er over te blijven ergeren. We besloten op eigen vervoer naar de tempels te gaan en niet meer met een tuk-tuk. We hadden er even genoeg van. Dus we huurden fietsen. Dat beviel meteen een stuk beter! (Even een statement maken: “Freedom is one of the most precious things in life..” :) En weer verder met ons verslag...) We gingen die avond nog naar de Angkor Wat - voor de mensen die het niet kennen google ff, of zie onze foto’s. Het was mooi, maar omdat het de meest bezochte tempel is hadden we er toch wat hogere verwachtingen van. Misschien was het ook wat jammer dat ze aan het werk waren en er een groot, groen doek midden voor de trekpleister hing, waardoor we niet zo’n mooie foto’s konden maken. “We had a bad day...”

18-01-2011
Mooie, intensieve dag. Gisteren laten we achter ons, vandaag is de dag! :)
Vroeg op 7 uur. Ontbijtje op de hand. Beetje shoppen, relaxed. Vanessa vindt leuk kledingwinkeltje!
Tegen de middag vertrekken we naar de Temples of Angkor. We zien aapjes, Ankor Thom, Bayon, BatonPei, Ta Prohm (ook hiervoor zie google en onze foto’s)... Vanessa is bijna niet weg te slaan bij de aapjes. Geweldig! We fietsen wat af, door een MOOI gebied.We maken leuke foto’s. Op de terugweg zijn we kapot. We typen nog even een verslagje over de jungletrekking, regelen de tickets voor de bus naar Sihanoukville voor de volgende dag... en dan slapen!!

19-01-2011
We moeten er vroeg uit om onze spullen te pakken.... Als we dat aan het doen zijn is de bus er opeens al.. PFFF STRESS in de ochtend. Aargh!! ...Maar goed, we zitten er in daar gaan we... Richting de Cambotiaanse kust met zijn eilandjes... We hebben er zin in! :) :) :)