Ghorepani to Ghandruk Loop Trek - Reisverslag uit Ghorepani, Nepal van Jos en Vanessa - WaarBenJij.nu Ghorepani to Ghandruk Loop Trek - Reisverslag uit Ghorepani, Nepal van Jos en Vanessa - WaarBenJij.nu

Ghorepani to Ghandruk Loop Trek

Door: Jos en Vanessa

Blijf op de hoogte en volg Jos en Vanessa

16 December 2012 | Nepal, Ghorepani

De trekking route die we van plan zijn te gaan volgen is de zgn Ghorepani to Ghandruk Loop Trek.
De start is in Nayapul, waarna je in twee dagen langs de bergen op, naar Ghorepani trekt. Een aardige stijging in 'altitude' van 1070 m naar 3200 m. De 'main-attraction' van deze trekking is Poon Hill (3200 m), waar je in de vroege ochtend op dag 3 een prachtig uitzicht schijnt te hebben op een panorama aan Himalaya gebergte. Het betreffen een aantal van de hoogste bergen van Nepal - en de wereld - ná de Mt. Everest (8850 m), nl. de zgn Annapurna range. Het gaat om natuurgiganten zoals, de Annapurna South (7273 m) en de Machhapuchhare (6997 m).... Zo'n uitzicht willen we natuurlijk niet missen! Dus... hopen op prachtig weer = prachtig uitzicht :))
Vervolgens is het rustig afdalen naar Tadapani, gevolgd door dag 4 'downhill' naar Ghandruk - waarbij we langs zgn Gurung villages komen. Dag 5 is de laatste dag: een relaxte afdaling 'back to Nayapul' - van waaruit we de bus terug naar Pokhara zullen nemen.

9 dec (Dag 0)
In de ochtend de benodigde documenten geregeld voor onze trekking. Bij de betreffende 'offices' moesten we een zgn TIMS-card regelen -trekkers registratie- en een soort van entree ticket voor het trekking-gebied, de zgn Conservation Area Fee.
Alles bij elkaar waren we zo'n 3 uur kwijt om dit te regelen, maar konden we na de middag rond 14.00 uur dan ook vertrekken uit Pokhara.
Met taxi naar busstation Baglung. We wisten dat hier vandaan een bus naar Nayapul zou gaan. Echter waren we ons er niet van bewust dat dit een 'local bus' zou zijn. Altijd een uitdaging. En een avontuur!
Het was proppen en hopen op een zitplek. Gelukkig zat dat er in. Over de hygiëne zullen we het verder niet hebben... Een hobbelige achtbaan-rit door het middengebergte van Nepal.
Een relatief korte busrit, want na ruim 2 uur zijn we op plaats van bestemming. Hier drinken we in een stalletje langs de kant van de weg een kop thee en eten een samosa. De mevrouw zegt ons waar we zijn moeten. Het is zo'n 30 min lopen naar het volgende dorpje, alwaar we onze backpacks en onszelf kunnen laten rusten en de nacht zullen door brengen. Dit doen we bij Hotel Sunrise in Birethanti. Ons goedkoopste verblijf 'so far'. We betalen nl. 150 Rs (= €1,30) Dat noemen we nou 'el cheapo'. Je moet je verder ook niet teveel bij voorstellen: een houten hutje met twee bedden er in... 'What more do you need?' Ach, prima voor één nachtje. Morgenochtend willen we vroeg op en starten met onze trekking... :)

10 dec (Dag 1)
Vanochtend vroeg opgestaan. Wekker om 5.30 uur. Rond 6.45 uur starten we na een 'cup of tea' met lopen. Gister al een beetje begonnen, maar naar ons idee start onze trekking vandaag pas echt.

Vertrek vanuit Birethanti. Rond 10.00 uur ontbijten we in Gairibang. Vanessa een banana pancake en Jos een vegetable noodle soup. Yam! :)) We vervolgen onze route en klimmen langzaam in hoogte. Het uitzicht is nu al adembenemend en van onbeschrijflijke schoonheid en omvang. We trekken door de bergdorpjes Sudame (1340 m) en Hille (1475 m). Onderweg rusten we elk uur even kort uit en drinken water of thee bij 'locals'...

Rond 11.30 uur komen we aan in Thikedhunga (1540 m).

Vanaf hier gaat het flink stijl omhoog op een zgn 'stone staircase', het is van steen naar steen stappen. Een behoorlijke klim! Bikkelen geblazen! We besluiten rustig aan in tempo door te gaan, regelmatig korte 'breaks' te nemen en voldoende water te drinken. Zo passeren we Ulleri (1960 m) en arriveren rond 14.00 uur in Banthanti (2300 m).

Het afzien wordt vanaf nu wat afgewisseld met vlakkere stukken en zo kunnen we nog even gauw wat meters maken. Vervolgens is het weer een stuk klimmen, dalen, klimmen, dalen... En vragen we tegenliggers die uit Ghorepani komen, hoe ver het nog is. Inmiddels is het bijna 15.00 uur en ons plan was om rond deze tijd af te ronden.

Het is tot Ghorepani vermoedelijk nog zo'n 2 uur en we twijfelen nog even wat we doen. Doorgaan of tijdig stoppen? We kiezen slim en besluiten nog een half uurtje door te gaan, tot Nangathanti. 'Last stop before Ghorepani' Onderweg trekken we nog door een jungle-achtig berggebied waar we ontzettend veel geluk hebben en nog enkele groepen apen spotten - van boom naar boom slingerend. Om 15.30 uur zijn we in Nangathanti. Hier rusten we uit en brengen we de nacht door.

11 dec (Dag 2)
Beetje uitgeslapen en rond 8.15 uur opgestaan. Vandaag rustig aan.
We drinken een heerlijke kop Masala-thee (Nepalese thee, met kruiden en melk) en vertrekken naar Ghorepani. Een mooi stukje trekken, onderweg komen we langs wat watervalletjes en net als het stuk voor Nangathanti is dit gedeelte voornamelijk jungle-achtig en ademt het zuurstof en Natuur met een grote letter N uit.
Na een uurtje komen we al aan in Ghorepani.
We ontbijten. Allebei een vegetable noodle soup. We lezen wat en besluiten daarna om het weer wat hogerop te zoeken. Poon Hill.

Eigenlijk waren we van plan hier vandaag wat rond te blijven hangen en morgen in de vroege ochtend naar de top (Poon Hill) te gaan. Er is echter weinig te beleven en gaan uit nieuwsgierigheid en zin om nog wat te 'klimmen', vandaag al naar boven.
Halverwege de klim zien we tot onze verbazing de eerste besneeuwde bergtoppen. Prachtig! Nu al adembenemend... We gaan verder. We beginnen de toename in hoogte inmiddels te merken aan ons lichaam. Zwaar ademen, minder zuurstof in de lucht. Wat sneller buiten adem, vaker korte rustpauzes. En een wat licht gevoel in ons hoofd. (vanwege de zuurstofafname) We doen het rustig aan en boven aan de top op 3200 m worden we getrakteerd op een waanzinnig uitzicht. Het is zoals verwacht behoorlijk bewolkt en het meeste en fraaiste uitzicht is het nog niet, maar dit belooft wat!

We zetten de weg terug in, 'downhill' om ons daar te verwarmen in een guesthouse en de rest van de dag door te brengen... Het is hier boven behoorlijk fris. Brrr... Overdag in de zon met momenten korte mouwen, maar zonder zon op momenten dik ingepakt en. Met sjaal om. Nepal is extreem in haar temperaturen.

Vanessa vindt het prima nu we boven zijn geweest en ziet het niet zitten om morgenochtend vroeg nogmaals de stijle tocht naar boven te maken. Begrijpelijk, het is niet niks! En het is verstandig de krachten te sparen, aangezien we nog een dag of twee à drie te gaan hebben.
Jos voelt zich nog fit, is vastberaden en wil het beloofde uitzicht niet missen. (Morgenochtend de wekker om 5.00 uur. Let's hope it's gonna be totally worth it!)

's Avonds in het guesthouse warmen we ons bij het haardvuur en lezen wat.
Jos eet Dal Bhat (Nepali food) en Vanessa Egg Vegetable Curry. Lekker hoor... :)

Rond 20.00 uur richting bed. Beetje lezen nog, verslagje schrijven en... hopelijk lekker slapen ondanks de kou!

12 dec (Dag 3)
Wekker gaat om 5.00 uur. Jos staat op en maakt zich klaar om in het donker (met hoofdlampje) opnieuw de berg te bestijgen naar Poon Hill. Dit keer met de hoop op een onbeschrijflijk mooi uitzicht tijdens zonsopgang over de 'Himalayan Annapurna Range'.
Tijdens het naar boven trekken in gezelschap van een Canadese universiteitsleraar, lijkt het in het donker te zien sterk bewolkt - wat de kans op een mooi uitzicht al aardig beperkt... Onderweg naar boven op de berg, bewegen meerdere lampjes in het duister. We zijn niet de enige die hopen op een onvergetelijke zintuiglijke ervaring. We willen boven zijn voordat de zon de bergtoppen blootlegt, beginnend in een rood-oranje gloed... Dan, als we bijna boven zijn begint het te sneeuwen. Nog honderd meter tot de top en eenmaal daar, is het flink aan het sneeuwen. Het begint langzaam maar zeker door te dringen dat het gehoopte uitzicht er niet gaat komen. Het is veel te bewolkt, de sneeuw belemmert daar bovenop het zicht en daarbij begint het te onweren. (Wat best bijzonder was op deze hoogte. Rode gloed, minuten later gevolgd door donderslag) Na een kwartier is het al aardig licht geworden, maar zien we geen sprankeltje berg. Helaas :(
Terug naar beneden, opwarmen bij de open haard en kijken of Vanessa inmiddels wakker is. (Die was zo slim om niet zo vroeg te staan, maar in bed te blijven...)
We ontbijten, pakken onze spullen en nemen afscheid van het gastvrije guesthouse, mede-trekkers en de aanwezige Nepali guides - om onze trekking te vervolgen in de richting van Ghandruk...
Het heeft gesneeuwd, de bergpassen zijn nat en op sommige plekken 'slippery'. We besluiten dan ook om voor vertrek in het dorpje, zgn 'sticks' te kopen. (Een soort van Nordic Walking stokken) Twee stuks. Één voor Vanessa, één voor Jos. Zo kunnen we onszelf ondersteunen, met name als we bergafwaarts gaan. Wat blijkt: een slimme zet :)

Het kost in het begin wat moeite om onze psyche ertoe te zetten, maar eenmaal aan de gang zitten we al gauw weer in de 'trekkers flow'.
Na ongeveer een uur of anderhalf echter, komen we er achter dat we in een rondje hebben gehiked... :(( Niks opgeschoten. Damn! Hoewel, na wat jammeren pakken we de draad weer op en trekken positief verder - maar dan nu, de goede kant op :)
We dachten vandaag al aardig te mogen starten met afdalen, maar dat blijkt niet zo te zijn. De eerste twee tot drie uur zijn we nog vooral aan het stijgen in hoogte! Eindigend op een bergtop met geweldig uitzicht. (Beter nog dan Poon Hill?)

De zon laat zich zo nu en dan zien, we maken foto's en rusten er wat uit.

Daarna trekken we verder tot het eerstvolgende dorpje: Deurali. Hier eten we onze lunch. Het begint weer te sneeuwen en we twijfelen. Doorgaan of hier blijven en overnachten. Het is immers al 14.00 uur en rond vijf uur wordt het donker en moet je zorgen dat je bij een dorpje bent...

We besluiten na het heerlijke eten en de gastvrijheid, onze spullen weer op te pakken en verder te trekken. Rustig aan en gefocust op elke stap die we zetten op de bergpaden, arriveren we rond 15.30 uur in het volgende dorpje: Banthanti. (we zijn al eerder in een dorpje geweest dat zo heette, maar voor de duidelijkheid gaat het hier om een andere Banthanti ;) )

Ook hier rijst opnieuw de vraag, trekken we verder? En daaropvolgend: Redden we dat voor het donker? Of blijven we hier en trekken we morgen verder? We besluiten te blijven... Zo zijn we er zeker van dat we een slaapplek hebben voordat het donker wordt...

13 dec (Dag 4)
Brrr... Wat was het (weer) koud afgelopen nacht hier in de bergen in onze slaapzak in een primitief guesthouse. Opvallend is, dat we telkens opzien tegen de avond en nacht, niet of nauwelijks slapen en ontzettend verheugd (en opmerkelijk fit,...adrenaline?) zijn in de vroege ochtend, als we weer op mogen staan om verder te gaan trekken.
Inmiddels hebben het slechte weer en de daarmee -over het algemeen- slecht begaanbare trekkingsroute, onze motivatie omgezet in de 'drive' zo snel als mogelijk de trekking af te ronden, om in Nayapul de bus terug naar Pokhara te nemen om daar uit te rusten en te ontspannen in een heet bad...

We starten een uur later dan gepland met afdalen -wekker gezet met Vanessa's tel, omdat die van Jos bijna leeg was maar deze stond nog op NL tijd en ging dus niet op tijd af.
Rond 7.30 uur vertrekken we uit Banthanti richting Tadapani. Het is droog weer en de berg- cq junglepaden liggen er goed bij. Vanessa heeft het zwaar en de vraag is hoe de dag zal gaan verlopen. We moeten nog ontbijten en zijn van plan dit in Tadapani te doen. Jos verwacht dat het daarna een stuk soepeler zal gaan.
Onderweg merken we opnieuw een groep apen op, evenals aan het einde van onze eerste dag, maar nu zijn ze nog dichterbij en kunnen we ze erg goed spotten. Het lukt zelfs om tenminste één van de apen goed met onze camera vast te leggen. Zo gaaf! :))

Rond 9.00 uur komen we aan in Tadapani. We ontbijten, lezen wat en merken dat we met nieuwe energie de dag verder tegemoet kunnen treden. Vanessa voelt zich stukken beter ten opzichte van de eerste anderhalf uur vóór het ontbijt. De 'vibe' is goed en we hopen vandaag aardig wat meters te kunnen maken in onze afdaling, terug op weg naar Nayapul.

Rond het middaguur komen we na een prachtige trekkingsroute door jungle-achtig berggebied aan in het traditionele Ghandruk. Het dorp is behoorlijk groot en uitgebreid verdeeld over de bergwand met stenen huisjes, aardappelterassen en op sommige plekken liggen grote hoeveelheden enorme rotsblokken -waar wij tussendoor lopen- welke de indruk wekken ooit eens tijdens een aardverschuiving o.i.d. los te zijn geraakt en naar beneden zijn gerold om op hun huidige plek achter te zijn gebleven.
In Ghandruk lunchen we en trekken daarna rond 14.00 uur weer verder, omdat we de smaak aardig te pakken hebben en zoals gezegd -tegelijkertijd- uitkijken naar onze terugreis naar Pokhara...
We blijven non-stop (enkele paar-minuten-breaks daargelaten) doorgaan met onze afdaling over voornamelijk 'stepping stone' terrein en stenen trappen. Hetgeen vraagt om een aardige concentratie, mede doordat het zo nu en dan licht regent wat er voor zorgt dat de stenen soms erg glad zijn. En we willen natuurlijk niet onderuit gaan!
Zo ongeveer elk half passeren we een dorpje op weg naar Birethanti. Dit dorp hebben we in Ghandruk verkozen als doel voor vandaag, omdat het een half uur verwijderd is van Nayapul, we de volgende dag dan vroeg kunnen vertrekken om rond 8.00 uur de bus terug naar Pokhara te kunnen nemen.

We komen respectievelijk langs de volgende dorpjes: Kimche (1638 m), Syauli Bazaar (1170 m) en Chimrong (1140 m). We hebben nog steeds goede zin en worden in,ideële aardig melig :))
Vanaf Chimrong worden we het laatste half uur nog vergezeld door een local, raken we aan de praat en leren wat zinnetjes in het Nepalees. De jongeman complimenteert ons met de grote afstand die we vandaag hebben afgelegd. Jos krijgt daarnaast nog een compliment voor het feit dat hij al die tijd zo'n 10 kg op zijn rug heeft gedragen in de backpack. :)
En dan, vlak voor het donker komen we rond 17.15 uur aan in Birethanti :))
Het voelt als een ware overwinning. Uitgeput checken we in bij een guesthouse dat voor dit moment aan onze wensen voldoet en gaan zitten om wat te eten. Bere honger na zo'n dag! We eten heerlijk en kruipen daarna in bed. Voorlopig de laatste oncomfortabele nacht in een bed in een guesthouse in de bergen...

14 dec (Dag 5)
We staan op rond 6.00 uur, kleden ons aan en frissen ons op. Na het ontbijt beginnen we rond 7.00 uur met lopen. Een klein uurtje later nemen we de bus in Nayapul. Op weg terug naar Pokhara om uit te mogen rusten van een paar heftige, maar geweldige dagen...